De var bäst i På egna ben 2023

Lackarebäcksskolan 4C blev Mölndals bästa klass i utmaningen På egna ben under hösten 2023.

Det har varit fem spännande höstveckor när 449 elever från Mölndals mellanstadieskolor engagerat sig och samlat poäng i utmaningen På egna ben. Lackarebäcksskolans klass 4C tog hem segern i år och Eklandaskolans klass 5B kom på andra plats. Tredjepris går till 5B på Toltorpsskolan. Förstapriset är 5000 kr till klassen, andrapriset är 4000 kr till klassen och tredjepriset är 3000 kr till klassen.

Tillsammans har de deltagande eleverna i Mölndal rört sig en sträcka på mer än 15 800 kilometer under de fem veckorna.

Detta är på egna ben

På egna ben är en årlig utmaning för mellanstadieelever där klasser i kommunen tävlar mot varandra genom att samla poäng genom att gå, cykla och åka kollektivt till skolan i stället för att bli skjutsade i bil. Eleverna får även poäng om de får sina föräldrar att resa hållbart till och från jobbet samt genom att göra övningar i klassrummet.

Varje vecka har klasserna rapporterat sina insatser och kunnat följa poängställningen om hur de ligger till, och hur mycket klimatpåverkande utsläpp de sparat. Varje tävlingsvecka har ett motivationspris lottats ut i form av en hemlig låda.

Utmaningen sker alltid under höstterminen och anmälan öppnar under maj.

Dela på:

Senast uppdaterad